top of page

HUSETS HISTORIE

Herluf Kamp Larsen 1.jpg

Photo: Torben Christensen

Jazzhus Montmartre
på jazzens verdenskort siden 1959

Velkommen til Jazzhus Montmartre, Københavns legendariske Jazzklub, som er beliggende i de selvsamme lokaler, hvor musikere som Ben Webster, Stan Getz og Dexter Gordon slog deres folder i 1960’erne.

 

Jazzhus Montmartre har været Københavns førende jazz-hotspot med livemusik i verdensklasse, siden huset åbnede i Store Regnegade i København i 1959. Efter en afstikker til Nørregade i perioden 1976 til 1995, genåbnede Montmartre maj 2010 på den originale adresse som nonprofit spillested.

 

Vi byder stadig velkommen til jazzkoncerter af højeste kaliber og med de største mestre, mens vi kan bryste os af den autentiske og intime stemning, som historien satte både dengang og nu.

Åbnede i 1959

Jazzentusiasten Anders Dyrup åbnede Jazzhus Montmartre tilbage i 1959, med George Lewis på plakaten de første to uger. Stan Getz, som boede i København i perioden 1958 til 1961 med sin svenske kone, spillede også jævnligt på klubben.

 

Kort efter strømmede et væld af amerikanske jazzgiganter til. De blev tiltrukket af København på grund af stemningen og den langt mere attraktive imødekommenhed overfor sorte, end de oplevede i USA. Dexter Gordon (som boede i København fra 1962) og Ben Webster (som slog sig ned i København i 1964) var iblandt de amerikanske musikere, der hurtigt følte sig hjemme i København.

4f74f4edcdad0_JAZZ09.png

Photo: Torben Christensen

Herluf Kamp Larsen 2.jpg

Photo: Torben Christensen

Årene undeR
Herluf
Kamp-Larsen

En ny ledelse kom til ved årsskiftet i 1961 med Herluf Kamp-Larsen, som startede en lille revolution i dansk jazzhistorie, og gjorde Jazzhus Montmartre til hovedstadens og hele Europas legendariske jazztempel. I de følgende år, indtil 1976, blev klubben én af de førende europæiske centre for jazzgiganter. Det var ikke kun musikere som Dexter Gordon, Ben Webster og Stan Getz – klubben tiltrak også mange andre internationale jazznavne. En del af dem flyttede til København på grund af klubbens magiske atmosfære og den høje stemning blandt de mange der kom der.

 

Mens musikerne boede i København, inspirerede de en hel generation af danske jazzmestre, inklusive de berømte danske bassister Niels-Henning Ørsted Pedersen, Mads Vinding, Jesper Lundgaard og Bo Stief, trommeslageren Alex Riel, trompetisten Palle Mikkelborg og mange flere.

 

Af andre jazzlegender, der har spillet på Montmartre, kan nævnes Roland Kirk, Oscar Pettiford, Joe Harris, Buddy Tate, Coleman Hawkins, Don Byas, Bud Powell, Julian "Cannonball" Adderley, Cecil Taylor, Brew Moore, Harold Goldberg, Lucky Thompson, Archie Shepp, Johnny Griffin, Art Taylor, Booker Ervin, Albert Ayler, Dollar Brand (Abdullah Ibrahim), Don Cherry, Rune Gustafsson, Albert "Tootie" Heath, Eli Thompson, Sonny Rollins, Yusef Lateef, George Russell, Teddy Wilson, Paul Bley, Bill Evans, Eddie Gómez, Richard Boone, Herbie Hancock, Eddie Henderson, Billy Hart, Keith Jarrett, Miroslav Vitous, Wayne Shorter, Joe Zawinul, Lee Konitz, Louis Jordan, Charles Mingus, Ken McIntyre, Nat Adderley, Donald Byrd, Tony Williams, Lou Bennett, Phil Woods, Charles McPherson og Dizzy Gillespie.

Årene i Nørregade

I 1976 flyttede Montmartre til Nørregade 41 under en ny ledelse - Kay Sørensen (1938-1988) som var ejer, mens Niels Christensen fungerede som musikchef assisteret af Lars Thorborg.

 

De tre etablerede Montmartre som én af de mest bemærkelsesværdige jazzscener i Europa, hvor stjerner som Miles Davis, Dizzy Gillespie, Stan Getz, Sonny Rollins, Oscar Peterson, Nancy Wilson, Betty Carter, Elvin Jones, Art Blakey, Brecker Brothers og mange andre spillede. Tilmed præsenterede Montmartre navne indenfor verdensmusikken som Milton Nascimento, Gilberto Gil, Djavan, Tania Maria, Youssou N'Dour, and King Sunny Adé, og også funk-/soulartister som James Brown, Tower of Power, og Gil Scott-Heron.

 

I weekenderne forandrede jazzrummet sig til et yderst populært ’Natdisk’, og tiltrak et publikum af danseglade københavnere. Det fungerede som et økonomisk fundament for klubbens stærke jazzprofil. Montmartre blev derfor også et stærkt brand blandt alle i nattelivet, uanset musiksmag.

 

I 1989 døde Kay Sørensen (Jazz-Kay blandt venner) og Montmartre blev solgt til hotelejeren, Eli Pries, som havde svært ved at vedligeholde klubbens traditionelle blanding af kunst og kommerciel succes. I 1992 overtog musikeren Anne Linnet klubben, som ændrede klubben til primært at spille pop og rock, men uden held. Klubben lukkede i 1995.

Monten 227.jpg

Photo: Torben Christensen

Monten 173.jpg

Photo: Torben Christensen

Genåbningen i Store Regnegade
ved Rune Bech og Niels Lan Doky

Jazzhus Montmartre genåbnede i maj 2010 på sin oprindelige adresse i Store Regnegade, som et nonprofitspillested og på initiativ af journalist og iværksætter Rune Bech med Niels Lan Doky som musikchef. Den tidligere indehaver af det originale historiske sted, Herluf Kamp-Larsen, var til stede på genåbningsaftenen.

 

Allerede fra første dag havde klubben en førsteklasses international jazzprofil, og genåbningen gav genlyd over hele verden. Hurtigt placerede det genfødte Jazzhus Montmartre sig igen på kortet som én af Københavns topattraktioner. New York Times tilføjede Jazzhus Montmartre på sin liste af værd-at-besøge-steder i byen under overskriften ’Genfødsel af Cool’.

 

Det blev en hjertesag at genskabe klubben af kærlighed til jazzen og til Montmartres historie. Montmartres medskaber, Rune Bech, journalist og iværksætter, arbejdede gratis som klubbens CEO indtil 2020, hvor Jonas Dyrved tog over som direktør.

 

Rune Bech donerede fondskapitalen til Jazzhus Montmartre og for første gang i stedets historie blev Montmartre etableret som et nonprofitspillested. I dag drives Jazzhus Montmartre som en erhvervsdrivende fond med tidligere CEO fra det Kongelige Teater og tidligere formand for Danmarks Radio (DR) Michael Christiansen som Montmartres formand.

Musikchefer

Jazzpianisten Niels Lan Doky fungerede som musikchef de første otte måneder efter genåbningen, inden han åbnede den konkurrerende jazzklub ‘The Standard’ i Havnegade, der senere er lukket. Den danske saxofonist Benjamin Koppel efterfulgte ham som musikchef i februar 2011. Herefter fulgte Christian Brorsen efter ca. to år.

 

I 2016 blev den svenske jazzpianist Jan Lundgren ansat som kunstnerisk chef og her har han været lige siden. Jan Lundgren er en navnkundig og produktiv jazzpianist, der udover at varetage den kunstneriske profil på Montmartre, spiller på nogle af de største koncerthuse verden over.

Monten 222.jpg

Photo: Torben Christensen

Montmartre 6.jpg

Foto: 

Kunstnerisk udsmykning i klubben

De gamle gipsmasker på væggen var ikoniske for den gamle jazzklub i 1960’erne. De blev skabt i 1959 af kunstneren Mogens Gylling og tiltrak sig opmærksomhed fra hele verden som et særligt værk. Da Montmartre lukkede i 1976, forsvandt maskerne, men Montmartres founder overtalte Gylling, som stadig bor udenfor København, til at genskabe sit berømte værk med et twist. De ti nye masker blev hængt tilbage på væggen af kunstneren selv under Copenhagen Jazz Festival 2010, en begivenhed, der blev solidt dækket af medierne.

 

I marts 2012 præsenterede Montmartre en 102 m2 stor kunstdekoration på klubbens loft, støttet af Realdania, og skabt af den danske kunstner, Asmund Havsteen Mikkelsen, som er bosat i Berlin. Det var desværre ikke muligt at bevare værket, da det daværende loft skulle nedrives for at renovere akustikloftet.

Montmartre
i dag 2023

 I 2022 måtte Montmartre midlertidigt lukke på grund af et påbud fra Københavns Kommune. Det skyldtes at en række lydmålinger, viste en for høj lydstyrke i den beboelsesejendom, som Montmartre ligger i.

 

Det lykkedes at udarbejde en plan for en lydisolering og en række fonde bidrog til at muliggøre renoveringen, herunder Realdania og Augustinus Fonden. Samtidig ansatte bestyrelsen i 2023 en ny direktør, Eva Rehling, som i en årrække havde være tilknyttet Montmartre, først som frivillig i driften og derefter som bestyrelsesmedlem, hvor hun bl.a. bidrog med at udarbejde en ny strategi for Jazzhus Montmartre.

 

Jazzhus Montmartre er fortsat et nonprofit spillested, med et dedikeret og utvetydigt fokus på jazzen i dens mange facetter. I den nye strategi er der lagt vægt på en øget brug af frivillige, i både foyer, garderobe, bar, servering og meget andet. Der er også et øget fokus på udvikling af jazzen som genre og på publikumstilgang. Det sker bl.a. gennem række samarbejder, både i Montmartres lokaler, og i forskellige større lokaler i København. Der er også indgået samarbejder med en række forskellige spillesteder omkring turnerende artister, og der formidles viden om jazz gennem workshops og koncerter i samarbejde med gymnasier, skoler og daginstitutioner.

 

På den måde ønsker vi at udbrede kendskabet til jazzen og dens mange facetter, og vi lægger vægt på at bidrage til den fortsatte udvikling af jazzen i nutiden herhjemme, så den er evigt relevant og bidrager til det internationale renommé Jazzhus Montmartre har.

IMGL0276_red.jpg

Foto: Torben Christensen

bottom of page